Yoga komt uit India, waar mensen het al meer dan duizenden jaren beoefenen. Eind 19e eeuw kwam yoga naar het Westen en konden mensen wereldwijd ervan profiteren. Veel houdingen die we doen in de yogalessen zijn dus al eeuwenlang effectief gebleken voor veel mensen.

Als we het hebben over yoga wordt vaak hatha yoga bedoeld. In de loop der jaren zijn er veel meer vormen van yoga ontwikkeld.

Yoga is bedoeld om een betere balans te creëren tussen lichaam en geest. Door de beoefening van yoga creëer je meer bewustzijn in je lichaam en zal je geest rustiger worden.

Yoga werkt op de organen en klieren in je lichaam. Hierdoor wordt je lichaam gereinigd, werkt je stofwisseling beter en houdt je hormoonhuishouding beter in balans. Yoga is goed voor de rug en je algehele houding. Het werkt diep in op de ruggengraat en versterkt een stabiele en stevige lichaamshouding.

Yoga is dus erg goed voor je lijf en zorgt ervoor dat je emoties meer in balans zijn. Het brengt je lichaam en geest in optimale gezondheid.

Een yogales bestaat uit ademhalingsoefeningen, asanas (houdingen) en meditatie.

Voor wie is yoga?

In principe kan iedereen yoga beoefenen; mannen en vrouwen van alle leeftijden. Je hoeft niet dun, lenig en flexibel te zijn. De houdingen zijn voor iedereen geschikt en je zult merken dat naarmate je meer oefent, je lichaam en geest wennen aan de houdingen en ze makkelijker zullen gaan.

Als je zwanger bent of je bent gebonden aan een rolstoel, zijn er aangepaste vormen van yoga.

Let op: als je rugklachten hebt, kan yoga juist helpen je houding te versterken en de klachten te verminderen. Geef wel altijd voorafgaand aan de les aan als je klachten hebt, zodat de docent daar rekening mee houdt.

 

 

"We have more possibilities available in each moment than we realize.” - Thich Nhat Hanh