Het gevoel hebben dat je geleefd wordt, een onrustige geest, oneindig piekeren en teveel eisen stellen is iets waar veel mensen mee te maken hebben. Dagelijkse zaken gebeuren makkelijk op de automatische piloot, zonder dat we ons altijd bewust zijn wat er daadwerkelijk in ons omgaat.

Mindfulness is een houding waarbij je bezig bent met wat er nu, in het huidige moment gebeurt. Mindfulness betekent doelbewust aandacht geven aan de dingen zoals ze zijn, in het hier en nu, zonder daar een oordeel over te hebben. Je bent meer bewust van jouw lichaam en jouw gedachten en gevoelens. Je kijkt er met nieuwsgierige en vriendelijke blik naar.

In de mindfulnesstraining trainen we onze geest om te focussen, om alert te zijn, mild te zijn en te observeren, van moment tot moment. Mindfulness is geen theorie die je kunt leren, maar een vaardigheid die oefening vraagt en vergt.

Waarom?

Mindfulness is effectief gebleken (op basis van wetenschappelijke studies) voor mensen met depressieve klachten, chronische pijnklachten, stress, slaapproblemen, veel drukte in het hoofd en veel meer.

Door mindfulness leer je bewust om te gaan met stress en spanning. Het leert je om je gedachten en emoties minder met je aan de haal te laten gaan en de strijd met jezelf te stoppen. Je creeert meer bewustzijn ook voor de mooie dingen in het leven. Je zal meer en intenser genieten en geluk ervaren.

Achtergrond

Mindfulness is ontwikkeld op basis van oosterse meditatietechnieken en westerse technieken die bewezen (wetenschappelijk) effectief zijn. Jon Kabat-Zin, een arts uit de Verenigde Staten, is de eerste geweest die een mindfulnesstraining heeft opgezet, voor mensen met chronische pijnklachten. Enkele jaren later hebben Engelse wetenschappers, op zoek naar een methode om terugval van depressie te voorkomen, de mindfulnesstraining in Europa geïntroduceerd. Zij hebben uiteindelijk een acht weekse training opgezet, die niet alleen effectief is gebleken voor mensen die hebben geleden onder een depressie, maar voor iedereen die ervoor openstaat.

Voor wie is mindfulness?

Mindfulness wordt geïntroduceerd en geleerd in een achtweekse training. Iedere bijeenkomst heeft een onderwerp, zoals ‘automatische piloot’, ‘ademhaling’, ‘acceptatie’, ‘gedachten’. Na iedere bijeenkomst wordt huiswerk gegeven, waar je thuis een half uur tot een uur mee aan de slag gaat. Dit lijkt misschien veel, maar is te doen voor de cursisten.

Iedereen die wil kan een training volgen. Er zijn dan ook diverse redenen waarom mensen starten met een training; van slaapproblemen, tot burn-outklachten, van meer leren over de eigen geest tot een leukere ouder willen zijn en meer genieten van het leven.

"We have more possibilities available in each moment than we realize.” - Thich Nhat Hanh